ads

Monday, June 13, 2011

#Fakta - Punca Gagal Ketika Menghadiri Temuduga

Adakah anda pasti akan lulus temuduga dengan beranggapan seperti di bawah ini ?


bullet
Anda mempunyai "kabel besar"  @ orang dalam  Kerajaan  yang "confirm" boleh tolong luluskan anda semasa interview. Usah bermimpi lagi, zaman sudah berubah! Ramai orang berkata "orang lain tu dapat kerja kerajaan sebab dapat pakai kabel, aku tiada kabel. Tak adil" Tak logik langsung! Apabila gagal, salahkan orang lain. Tak lihat apa kekurangan pada diri, persiapan yang dilakukan. Sudahlah!
bullet
Anda adalah  seorang  yang berpengalaman luas dan  cemerlang semasa berkerja di swasta dulu. Swasta dan kerajaan tak sama......Jangan terlalu sombong. Hebat macamana anda pun belum tentu berjaya. Ramai yang menyombong diri apabila ada rekod hebat di company lama..
 
bullet
Anda adalah seorang bekas graduan universiti yang memilki CGPA 3.5 ke atas ataupun graduan lulusan universiti luar negara yang terkenal. Ramai je best student yang tak dapat masuk gov......Buanglah fikiran ni jauh-jauh, zaman dan berubah.
bullet
Anda memiliki pengalaman ditemuduga beberapa kali sebelum ini. Ada orang dah 14 kali ditemuduga, tapi tak dapat - dapat! 100 kali hadir temuduga pun takkan berjaya jika sama sahaja teknik anda menghadiri temuduga. Anda perlukan perubahan!
bullet
Anda telah membeli pelbagai buku temuduga sebelum ini baik dalam mahupun keluaran luar negara. Ada ke buku temuduga khas untuk kerja kerajaan? Sudah pasti tiada,  kerana teknik temuduga di kerja kerajaan akan sentiasa berubah-ubah dan dikemaskini.
bullet
Anda sememangnya sedang berkhidmat dalam kerajaan samada dari jawatan kontrak ataupun ingin naik pangkat. Bos boleh rekomen saja, tapi belum pasti boleh lulus...Jaga - jaga..SKT tinggi bukan jaminan selamat buat anda.


Tiada jalan semudah itu untuk anda berjaya masuk dalam sektor kerjaya awam. Cuba anda lihat fakta yang dinyatakan di bawah:
 
 
FAKTA PENTING!
90% peserta temuduga tidak bersedia atau sambil lewa menghadapi temuduga kerana tidak tahu apa yang perlu dilakukan sebelum menghadapinya.
Kekurangan pengetahuan dan pendedahan tentang teknik menghadiri temuduga salah satu sebab mengapa graduan universiti atau kolej gagal dalam temuduga.
Tidak bersedia dari segi komunikasi atau pertuturan adalah penyebab utama peserta temuduga hilang idea bercakap di depan panel
Penampilan diri yang salah menyebabkan peserta temuduga gagal diterima.
Over Confident salah satu faktor utama kegagalan calon yang telah menghadiri temuduga.

Adakah anda tergolong di dalam fakta yang disenaraikan di atas?

Newer Post Older Post Home
kongsikan dan hebahkan di facebook anda supaya rakan-rakan serta saudara-mara dapat mengetahui info tersebut :)
Disclaimer:
All job ads and career information published in the Jawatankerajaan.blogspot.com is intended to assist you in finding job vacancies in the government sector and private sector, this blog is above initiatives Jawatankerajaan.blogspot.com and no relation to any departments and companies.

Jawatankerajaan.blogspot.com not guarantee the accuracy, errors and changes the information published. We also not be liable for any losses when using the information in this blog.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More