ads

Monday, August 3, 2015

Perbezaan Pinjaman Pelajaran MARA, PTPTN Dan JPA

Perbezaan pinjaman pelajaran MARA PTPTN dan JPA. Berikut adalah perbezaan pinjaman pelajaran yang paling utama jika anda menuntut di Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta. Perbezaan dibawah adalah berdasarkan pengalaman pihak kami yang pernah menggunakan pinjaman MARA, PTPTN dan JPA ketika menuntut di IPT.

matrikulasi
Pinjaman Pelajaran MARA
Pinjaman pelajaran MARA lebih dikenali sebagai pinjaman pelajaran pemboleh ubah hak milik Majlis Amanah Rakyat. Malangnya, pinjaman MARA hanya terbuka kepada calon Bumiputera Sabah/ Sarawak dan Melayu sahaja. Menariknya, pemberian Elaun Sara Hidup diberikan pada setiap bulan. Lebih hebat lagi apabila calon boleh memohon pengurangan MARA berdasarkan CGPA dan boleh diubah kepada biasiswa jika calon mendapat CGPA kelas pertama (Diploma dan Ijazah). Keburukan pinjaman MARA adalah calon terpaksa menunggu dalam tempoh yang lama selewatnya 12 bulan atau lebih sebelum permohonan diluluskan. Malangnya pinjaman MARA hanya untuk IPTS terpilih sahaja.

Pinjaman Pelajaran PTPTN
Pinjaman pelajaran PTPTN pula lebih memihak kepada pelajar IPTA sahaja. Memandangkan yuran IPTA telah disubsidikan oleh kerajaan Malaysia, mahasiswa tidak perlu risau berhutang dengan PTPTN dengan banyak. Namun bagi IPTS, pinjaman PTPTN adalah teramat membebankan. Tambahan pula PTPTN ditambah dengan kos admin dan bunga (Interest). Elaun sara hidup pula turut diberikan pada setiap Semester. Berita baik bagi pelajar Ijazah, jika anda mendapat CGPA kelas pertama anda layak memohon biasiswa daripada PTPTN.

Pinjaman Pelajaran JPA
Pinjaman pelajaran JPA lebih dikenali sebagai Biasiswa JPA. Biasiswa JPA antara paling diidamkan oleh semua mahasiswa. Ini kerana ianya adalah “Biasiswa” dan calon tidak perlu membayar yuran mahupun elaun sara hidup. Malangnya bukan mudah untuk mendapat tajaan JPA. Melainkan anda merupakan pelajar yang cemerlang dari segi akademik dan kokurikulum.

Newer Post Older Post Home
kongsikan dan hebahkan di facebook anda supaya rakan-rakan serta saudara-mara dapat mengetahui info tersebut :)
Disclaimer:
All job ads and career information published in the Jawatankerajaan.blogspot.com is intended to assist you in finding job vacancies in the government sector and private sector, this blog is above initiatives Jawatankerajaan.blogspot.com and no relation to any departments and companies.

Jawatankerajaan.blogspot.com not guarantee the accuracy, errors and changes the information published. We also not be liable for any losses when using the information in this blog.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More